2012. október 26., péntek

Jay Asher: Tizenhárom okom volt...


     Egyik kedves olvasómmal - akit én is olvasok ;) - Annával, egy e-mailezésünk alkalmával megemlítődött, hogy mindketten szeretjük a komoly témájú könyveket. Ő azonnal ajánlott is nekem egy olvasmányt, Jay Asher-től a Tizenhárom okom volt... c. művet. Eddig még nem hallottam sem a szerzőről, sem a könyvről, de ezután az olvasás után mindörökre megjegyzem magamnak mind az írót, mind a történetet. Úgyhogy Anna, nagyon szépen köszönöm az ajánlásodat :)), egy élmény volt! 

Jay Asher

     Clay, házuk verandáján egy csomagot talál... egy cipősdobozt... amiben kazetták vannak. Értetlenül áll a feladó nélküli kupac előtt, de odaviszi a régi magnójukhoz, és belehallgat az első kazettába. És az a hang, ami visszaköszön rá, ismerősnek hangzik. Nem egy régi, ismert előadó dalai azok, és nem is énekelnek rajta... beszélnek. Pontosabban egyvalaki, Hannah Baker. Egy lány, akinek a hangját már soha senki nem hallhatja élőben. Egy lányé, akit már soha senki nem láthat beszélni, nevetni, sírni... mert meghalt. Véget vetett az életének. És a cipősdobozban található hét kazetta által elmesél tizenhárom olyan történetet, tizenhárom ember, vele kapcsolatos olyan történetét, akik miatt egy lépéssel közelebb került az örök sötétséghez.



     A könyv kényes témát feszeget, ami mellett nem szabad szó nélkül elmenni. De mielőtt rátérnék a történetre, először nézzük a szereplőket, akik átlagos tinédzserek, olyan gondokkal, amik nekünk is voltak/vannak ilyen korban. De a könyvben nem minden probléma jött magától... mert a legtöbbet az unatkozó fiatal nemzedék zúdította egyik társára, aki nem bírta elviselni a sok terhet, azt, hogy állandóan nevetség tárgyává tették, és emiatt az ép eszűbb réteg nem mert hozzá őszintén közeledni. És ez a csalódottság Hannah életébe került, mert feladta. De előtte elmondta a történetét azoknak, akik többé-kevésbé részesévé váltak az ő erőtelenségének. A tizenhárom fő közül az egyik, Clay Jensen. Az egyik osztálytársa, akivel kölcsönösen tetszettek egymásnak, de mindketten féltek előrébb lépni. Clay nemcsak azért, mert visszahúzódó, a lányok bélyege szerint aranyos fiú volt, hanem mert Hannah-ról hallott egy-két olyan pletykát, amiben a lányt rossznak mutatják be. Olyannak, akit a fiúk kedvükre csábítgathatnak.
Clay... hát ő róla nem sokat tudok elmondani. Visszahúzódó srác, őszintén, a történet vége felé gyávának tartottam. De valahogy meg is tudtam érteni a tettét... ha valaki az én képemre se kíváncsi, akkor távozom a színhelyről. A srác reakcióival részben egyetértek. Ahogy összezuhan... én is ezt tettem volna. De a téglát elvettem volna, ami lehet, hogy részemről rossz döntés, de. És valahogy az erőszakos pasi sem úszta volna meg olyan könnyen a dolgot. Mekkora szemetek vannak a világon! Hannah kazettáinak hatására viszont megtanult látni. Megtanulta észrevenni azokat az embereket, akik elindultak a lejtőn, akikre érdemes figyelmet szentelni, mert még megmenthetők attól a szomorúságtól, ami olyan tettre ösztönözheti őket napok, hónapok múlva, amit Hannah is megtett. És ezt becsülöm. (jaj de sokat spoilereztem...)
Hannah Baker. Bakker, mit műveltél magaddal! A történet elején a felsorolt okait szinte észre sem vettem. Annyira hétköznapiak voltak, amik egy ideig fájnak, de nem annyira, hogy olyanra ösztönözze, amit ez a lány tett. De olvasás közben, ahogy a szálak egyre jobban összekapcsolódtak, megértettem, hogy minden ok egy-egy súlyos hópehely, ami a végére elindította a megállíthatatlan lavinát. Őszintén, egyrészt megértem Hannah-t, mert suliban engem is piszkáltak, kinevettek, de amikor idővel más környezetbe kerültem, más embereket ismertem meg, új életkedvre kaptam. Erre ő feladja, és aki közelít hozzá, eltolja magától, és a lelki gyötrelmeire még rátesz egy hatalmas lapáttal. Olvasás közben azt kérdeztem magamtól, tőle, miért... mi szükség volt a tizenkettedik okra? Elkerülhette volna, ehelyett biztosra ment, még inkább lelki nyomorba taszította magát. Nagyon bolond ötlet volt! És ezért haragszom rá! Az a sok szar, ami történt vele, szépen lassan súlyosabb lett. De ha akart volna, akkor nem foglalkozik azokkal az emberekkel, akik kihasználták, kigúnyolták. Inkább azokkal kellett volna foglalkoznia, akikkel érdemes... mert voltak olyanok.


     A könyvben két mesélő van: Hannah és Clay... múlt és jelen, ami nagyon szép összhangot alkot, igaz olykor jól oda kellett figyelnem, hogy egyik másik mondatnál ki is osztja meg velem a gondolatát. De működött ez a történetbemutatás, és nagyon tetszett.
A történet nagyon felkavart... és megtanított valamire. Arra, hogy jobban odafigyeljek a környezetemben lévőkre. Figyeljünk jobban egymásra! Hallgassuk meg a másikat, vagy kezdeményezzünk beszélgetést, ha látjuk, hogy letört az, akit nap mint nap látunk. Mert lehet, hogy egy kis odafigyeléssel valakinek adunk egy kis löketet ahhoz, hogy pozitívabban szemlélje a világot.

10/10



      Nem szoktam borítókkal foglalkozni, de ezé a példányé tetszik. A lány, ahogy nézi a buborékokat, mintha lenyűgöznék őt. Utána nyúl, mint Hannah a remény után. De tudjuk, ha megérintünk egy buborékot, még ha óvatosan is, az legtöbbször elpukkan, szertefoszlik. Azt hiszem, ez megfelelő szimbóluma Hannah reményeinek. Mert ahogy a buborékok egyik pillanatról a másikra semmivé válnak, úgy tűnt el az ő reménye, életkedve. 
A könyv utolsó lapjain egy rövidke interjút lehet olvasni a szerzővel, amiben megemlít egy dalt. Szerinte ez a szám, vagyis a Buffalo Tom - Larry c. száma tökéletesen passzol a könyv legvégéhez... szerintem is. Szomorkás, de ugyanakkor valahogy reményt adó. Amikor meghallgattam, automatikusan eszembe jutott, hogy ez a dal milyen jó lenne, ha rendes mozgókép is futna alatta. Ha ebből a történetből, mint annyi regényből is filmet csinálnának. És ahogy most nézelődtem össze-vissza, megláttam, hogy a 2013-as évre be is van tervezve a moziváltozat. Milyen véletlen évszám... remélem összejön, és láthatom. Asher már egy lehetséges nevet is mondott Hannah szerepére, aki Selena Gomez. Felőlem jöhet... ahogy elnézem a fanmade trailereket, nem lenne rossz választás. Mutatok is egyet. De amíg nincs film, addig meghallgathatjátok Hannah kazettáit.


           

Vagy itt egy másik tetszetős videó, Kaya Scodelario főszereplésével. 
Mindkettő nagyon jól összerakott anyag, és hatásos.


9 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy tetszett és nagyon szívesen...:)
    Én anno még a hangoskönyvet is meghallgattam (angolul) és az is nagy élmény... (nem azt ami a youtube-on van, hanem a hivatalos hangoskönyvet, amit tuti le lehet tölteni még a netről).

    VálaszTörlés
  2. Ja és még a filmről... hát azt már nem tudom hány éve mondogatják, de még mindig nem kezdtek neki a forgatásnak... mondjuk az tényleg jó lenne ha 2013-ban jönne ki (a 13 ok miatt). Reménykedjünk, hogy így lesz, én biztos ott lennék a moziban. Selena Gomezt valahogy nem tudom elképzelni Hannah-ként, de lehet jó lenne... én csak attól félek a film esetében, hogy nem tudja majd átadni a könyv hangulatát és igazi mondanivalóját, hanem hatásvadász holliwood-i film lesz belőle... az meg nagyon nem lenne jó...
    Na mindegy... reménykedjünk hogy jövőre film lesz belőle végre valahára... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én arra tippelek, hogy jövőre, valamelyik hónap tizenharmadikán lesz a bemutató. ;)
      Selena... hát ő nekem még nem bizonyított túlságosan, egyik szerepében sem. De remélem a Disney filmjei óta már tanult valamicskét a színészetről... bizakodom.
      Hatásvadász filmet csinálnának belőle? Hát, elképzelhető. De mivel Asher-nek is lesz beleszólása, remélem a választott rendező szívét-lelkét beleadja abba, hogy egy minőségi darabot készítsen nekünk.
      És mivel ez a könyv nem többrészes, van rá esély, hogy maximálisan odafigyeljenek rá. Mert úgy vettem észre, hogy a regények első adaptált részére általában több figyelmet fordítanak, a folytatások meg túlcicomázott, nagyon bevételre hajtóak.

      Törlés
    2. Hát igen, csak bizakodhatunk, hogy valóban jó filmet csinálnak belőle... addig meg nem tehetünk mást csak várunk, hogy egyáltalán elkezdődjön a forgatás.:)

      Törlés
    3. Jaja... :)
      Eggyel több film a listámon, amit nagyon várok!

      Törlés
  3. Sziasztok! Nekem nagyon tetzsett a könyv... habár sztem erről a könyvről elég nehéz véleményt kialakítani... mert aki közel volt már ahhoz amit Hanna élt át... végig fogja bőgni, sőt lehet csak a könyv által jön rá, hogy milyen irányba is haladt az élete... azoknak ez megrendítő... amugy meg... ha valaki még nem olvasta... és elarakja sztem olvasás közben John Gold Vampire's Kiss -t hallgassa, sztem ez a szám fejezi ki a legjobban ami a könyvben történik :)

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Sokakat idegesít ez a könyv, mert elég gyengének tartják Hannah okait. Valaki idővel lerázza magáról ezeket a megpróbáltatásokat, másoknak pedig még ennél is kevesebb ok elég ahhoz, hogy mélyre süllyedjen.
    Engem megríkatott ez a könyv... a többi tapasztalatomat és észrevételemet pedig már olvashattad. :)
    A szám, amit ajánlottál, tetszik. Köszi a tippet. :)

    VálaszTörlés
  5. A vegen sky is ongyi akar lenni mert nekem nem volt tiszta.?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, Sky nem akart öngyilkos lenni, csak nagyon magányos lánynak tűnt Clay-nek, aki nyitott volt a fiú felé, de a srác nem foglalkozott vele annyira (aztán a kazetták után felfogta, hogy jobban oda kell figyelnie a környezetére, főleg azokra az emberekre, akik elzárkóznak, akikkel nem foglakozik senki. Mert az olyanok Hannah sorsára is juthatnak. Így kezdett el Sky felé közeledni, meg azért tetszett is neki a lány).

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...