2015. február 24., kedd

Fifty Shades of Grey - A szürke ötven árnyalata


     Szürke-lázban ég a világ - ha akarja, ha nem.

A Twilight sorozat óta nem volt ilyen felhajtás könyvadaptáció körül, mint mostanában, E.L. James híres erotikus-romantikus Árnyalat-trilógiája kapcsán. A könyvet vették mint a cukrot, ahogy a filmre is sokan jegyet váltottak a mozipénztárnál, és ha azt vesszük milyen nagy rajongótábora van a könyvsorozatnak, akkor nem is volt kérdéses, mekkorát robbant a moziváltozat.


     Anastasia Steele nyugodt élete egycsapásra megváltozik, amikor szívességet tesz beteg barátnőjének, és maga készít egy interjút a multimilliomos üzletemberrel, Christian Grey-el. A férfi azonnal mély benyomást tesz rá, szürke szeme veszélyesen magához vonzza a lányt, mint lámpafény a pillangót. Ana nem bír ellenállni a férfinak, aki bár megpróbál távolságtartó maradni, de a lányhoz hasonlóan ő is átadja magát a vonzalomnak.
Rövidesen szenvedélyes viszonyba kezdenek, ami alatt Ana nemcsak a szexualitás gyönyöreit ismeri meg, hanem a titokzatos Mr. Grey kedvelt, sötét életvitelét is, amibe a férfi egy szerződés aláírásával próbálja bevonni a frissen diplomázott lányt. 


     Akik régóta követnek, vagy csak rápillantanak az oldalsáv legnépszerűbb bejegyzéseire, azok tudják, mennyire foglalkoztat ez az egész Fifty-mizéria. A könyvsorozatot szeretem, így természetesen a film ötletét sem vetettem meg, és már a kezdetektől kíváncsian követtem a mozi munkálatait, amiről nem egyszer pluszbejegyzést is közöltem a blogon - főleg a főszereplők miatt, akik körül nagy volt a porvihar (1,2). Néhány rajongónál még mindig az, főleg azért, mert nem a Fifty-fanvideók sztárjai, a közkedvelt Bomer-Bledel lett a kiválasztott páros. Ezért már csak elvből is hátat fordítanak a filmnek, ami szerintem kissé gyerekes, de nem akarok beszólni. Valamikor én is így voltam vele mint ők, de több mint két évem volt megemészteni, hogy mások lettek a főszereplők.
 

Mielőtt meggyőztem páromat, hogy menjünk el mozizni, úgy gondoltam, itt az ideje, hogy újraolvassam az első részt, már csak azért is, mert a kisebb részletekre (pl, párbeszédekre) nem emlékeztem, és mivel oroszul láttuk a mozit (amire előre le kellett foglalni a jegyet, miután a bemutató utáni negyedik nap a telt ház miatt haza kellett mennünk), és nem értek mindent, ezért könnyítettem a saját helyzetemen. De újraolvasva már én is tisztán látom, miért nem szeretik ezt a sorozatot sokan - mert az írónő... hát... gyenge. A fogalmazása nem túl erős, és lehetett volna finomítani a történeten is itt-ott, vagy legalább egy szerkesztő normálisan átnézhette volna a kéziratot. Szóval a könyv mára nekem sem lenne tíz pontos, mert azóta olvastam már jobbat is, de annak idején újdonság volt, és elvarázsolt. Meg is kérdezték tőlem, hogy mit szeretek rajta annyira, mert volt olyan aki azt mondta egy nagy nulla az egész, meg most azzal nyomul, hogy szapulja a könyvet/filmet, és természetesen ehhez társasága is akad... nem is tudom, emiatt felsőbbrendűnek érzik magukat? Legyen, velem is előfordult, hogy lenyomiztam pár könyvet meg filmet. De most úgy érzem magam mint anno az Alkonyat fanok, csak most a rajongótábort erősítem.
Azért a fikázók mellett ott van egy elvakultabb tábor is, akik azt mondják, hogy a könyv is, meg a film is a nők elnyomását hirdeti. Ezt már említettem valamikor, és azóta is csak mosolygok a dolgon, mert ez a túlidealizált mese még köszönőviszonyban sincs a valódi BDSM-mel, netán elnyomással. Nem is tudom, mit szólna ahhoz a nép, ha Laura Reese: A gyönyör sötét oldala vagy C.J. Roberts: Fogoly a sötétben, netán Tiffany Reisz: Eredendő bűnösök sorozatából készülne filmváltozat. Vajon hogy tolerálnák? Szerintem utóbbira maga a Vatikán eresztené ki tiltakozó karmait.
 

Ennyi hablaty után ideje rátérnem a filmre is, tudom. Ami megmondom őszintén, nekem tetszett! Annyira féltem attól, hogy elszúrják a mozit, de Sam Taylor-Johnson (a rendezőnő) szép munkát végzett, ahhoz képest, hogy az első filmje, egész jól megoldotta, hogy egy több mint 500 oldalas könyvet két órába sűrítsen. Nehéz dolga volt minden filmes munkatársnak, és túl szép lenne a világ ha mindenkinek tetszett volna, de számomra az volt a fontos, hogy nekem bejöjjön, és be is jött. Igaz a film első fél órája úgy tűnt, rohamléptekben halad, legfőképp Ana és Christian kapcsolatát illetően, de később megszoktam, aztán pedig már fel sem tűnt, hogy esetleg darabos lenne a történet, nekem szépen egybefolyt minden, amin az apróbb változtatások csak még inkább segítettek. Mondjuk ehhez azért dupláztam, megnéztem még egyszer a filmet, csak már magyar szinkronnal, és még a kezdeti ugribugri sem tűnt olyan zavarónak. De persze egyéb dolgok még mindig ott voltak, amik nem igazán tetszettek, azok pedig a következők:
1) Kriscsön - hát komolyan, ezen meghalok. Még az oroszban is simán lekrisztiánozták Grey-t, nem értem, a magyarban miért kellett ennyire angolosítani a nevét. Szarul hangzott... de nagyon...
2) Ana ajakharapdálása - túúúl sok volt.
3) Rövid szexjelenetek - pár másodperccel meghosszabbíthatták volna mindegyiket. Az utolsó Vörös Szobás elég slamposra sikeredett. Nem tetszettek a lassítások, sem a zene (azt a komoly-dalt amúgy sem csípem), és túl sok volt Ana tekergőzése (jó, hát én is tekeregnék, ha egy tollal csikizgetnének, utána meg egy ostor csipkedne).              
4) Néhány jelentet, amiben megvolt a lehetőség, hogy poénosra vegyék, nem volt kiaknázva. Például, amikor Christian a családi vacsi előtt, lenyúlta Ana bugyiját.



 Ámde feltudok sorolni sok-sok pozitívumot is, elsőként a főszereplőket, akik simán elvitték a hátukon a filmet.
Amikor láttam az első trailert, kicsit elszörnyülködtem Jamie Dornanen, mert olyan fapofákat vágott, hogy ihaj. Viszont a filmben sokkal több mimikával dolgozott, és meggyőzött, hogy remek választás volt Christian szerepére. Amúgy észrevettem vele kapcsolatban még egy dolgot, mégpedig azt, hogy marha zavaró rajta a ruha. Ádámkosztümben néz ki a legjobban.

Jamie-től tartottam, de talán Dakotától még jobban. Eleinte nekem ő totál anti Ana volt, később viszont, amikor barnára festette a haját, úgy ahogy sikerült elfogadnom, de a filmben lehengerelt. Annyira természetesen, bájosan és humorosan hozta Ana karakterét, sokkal erősebben mint ahogy a könyvben megismertem a lányt, amivel teljesen meggyőzött. Jobb színésznőt nem is választhattak volna. A beválogatás sem volt zökkenőmentes, mert egy olyan szöveget kellett felolvasnia, amibe bárki belevörösödne, de ő megcsinálta, megkapta a szerepet, és még a ruháitól is simán megvált az egész világ előtt, amihez azért kellett tartás és magabiztosság. Anno Emily Browning lepett meg bevállalósságával a Sleeping Beauty-ban, de abban a színésznő látszott, hogy feszengett, ellenben Dakota a karakternek megfelelően viselte a meztelenséget. Piros pont a csajnak! És hatalmas piros pont a filmnek a humoráért, a színvonalas zenékért, amik pont jókor és jó helyen csendültek fel, és további jeles pöttyöt kap a sok megmosolyogtató részlet (tárgyalás - csak Jamie "káromkodásai" sikerültek bénára -, vitorlázó repülés), valamint a drámai vég, aminek utolsó másodpercei telitalálat volt. És persze most is kiemelném, hogy szerintem.


Összesítés: ez a film jó volt! Nem tökéletes, de melyik regényadaptáció az? Pláne mindenkinek? Nekem mondjuk Az éhezők viadala: Futótűz, amíg másnak nem. Hisz mindenből kihagynak ezt-azt, vagy átformálnak, mert a könyv maga csak az alap, a többi a szereplőkön,  rendezőn és munkatársain múlik. Nekem bejött a film, tetszettek a főszereplők, én láttam köztük a kémiát, nagyon jól alakítottak, ahogy a filmzenei album munkatársai is, mert remek dalokat válogattak össze. Jó volt a fényképezés, tetszettek a helyszínek, az erotikus jelenetek is, főleg az első Vörös Szobás, amitől sikeresen elszégyelltem magam, és jó mélyre süppedtem a székemben. A mellékszereplőkkel sem volt gondom, igaz legtöbbjüknek majdnem annyi szerepük volt mint amit az előzetesekben lehetett látni, de mondjuk Kate és Elliot tök jók voltak. Remélem a folytatásban többet szerepelnek majd.  

8/10


  •      Továbbá ha szeretnétek még több képet látni a filmmel/könyvvel kapcsolatban, akkor lessetek rá a Pinterest oldalamra. 
 

6 megjegyzés:

  1. Amikor először a kezembe akadt a könyv, tetszett, mert egy fikció volt, amin jól szórakoztam, se több, se kevesebb. Aztán láttam a rengeteg negatívumot meg mögöttes problematikát, amit sorra listáztak egyéb helyeken, akkor kicsit engedtem a tömegnek, és változott a véleményem, de erre se adok igazán, mert nem szokásom azért utálni valamit, mert a legtöbben utálják, így mindig várok, mielőtt bármi véleményt mondanék, a már hobbiból fujjogókat nem igazán kedvelem.
    Fiftyből a második és harmadik részt nem olvastam, mert elég hamar lecsengenek nálam dolgok - ami tudom, kicsit szégyen :D -, és szimplán elvesztettem az érdeklődésem, így csak a kedvencebb részeim olvastam vissza pár napig az első részből, ennyi telt tőlem rajongásügyileg. A filmtől kicsit tartottam, mert feleslegesnek gondoltam, hogy ebből is film legyen, mellette rendkívül kíváncsi voltam, hogyan oldanak meg egy ilyet anélkül, hogy nézhető maradjon, de ne veszítse el a könyv azt, ami, mert szerintem az a "baj", hogy talán túl komolyan veszik.

    Most, hogy kijött a film, nagyon vártam, mégis egyelőre nem nézem meg, mert kicsit lankadt az érdeklődésem. Szerintem se nem rossz, se nem kimagasló a könyv, mindenbe bele lehet magyarázni mindent, hozzáértők talán ebbe a kommentbe is belebeszélnék a gyerekkori traumáim.

    A szereposztással nekem az a bajom, hogy Jamie Dornan az én szememben "nem egy Christian Grey," inkább komikus a kinézete a trailer meg a képek alapján, mint izgató, de kinek a pap, kinek a papné, plusz Charlie Hunnamet se tudtam Grey-esen magam elé vizuálni, pedig őt bírtam a Pacific Rimben, bár nem is volt igazán senki álomjelöltem, de azt hiszem, egyik ismert színészeket se tudnám elképzelni, Matt Bomer se volt szimpi - igen, förtelmes ízlésem van, nagy szívtiprók rám nincsenek hatással :D - egyedül Alexis Bledel ötlete tetszett, de gondoltam, hogy nem ő lesz Ana. Dakota Johnsont, ahol láttam promóciós karakterfotókon, tátva volt a szája azzal az egyforma bamba képpel, így annyira nem jöttek be a karakterek. Persze tudom, hogy mozgóképpel más, mint egy sima fotón, aztán majd meglátom, hogy kellemesen csalódom-e. :D Biztosan megnézem a filmet, csak szerintem később.

    Azzal egyetértek, hogy mindenki kedvére nem lehet tenni sosem, ismerem magam annyira, hogy a végére úgyis megszokom Kriszcsönt - most ezen két hétig röhögni fogok, nem tudtam, hogy így van a filmben magyarul, mondjuk eredeti nyelven nézek, amit lehet. Szeretem az angolt, de amikor megtudtam, hogy így ejtik a nevet valójában, akkor nagyokat kuncogtam, mert oltári vicces, kicsit ez is a bajom az angollal, hogy nem merem normálisan kiejteni a szavakat, mert magyar fejjel olyan viccesen hangzik, és mindig nevetek, illetve a legtöbbünk szép magyarosan ejti a tanórákon, és sose volt kedvem ott menőzni, hogy én filmekből meg sorozatokból szedett kiejtést tolok.

    Jó volt olvasni a pozitív beszámolód azután, mennyi fikázást láttam én is, bár tudom, hogy mindenkinek más a véleménye, szokott hatni rám másoké mégis, és a sok negatívat egy idő után rühellem látni, így a tiéd külön gyöngyszem :)

    Nagyon tetszik a blogod, éppen ma botlottam az Átkozott boszorkák posztodba, ami megmelengette a szívem, mert imádom azt a filmet, örülök, hogy írtál róla! Még mindenképpen körbenézek az oldaladon. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hű de szép hosszú kommentet írtál, köszönöm, hogy hozzászóltál a témához. :)

      Először nekem is nagyon tetszett a könyv, odavoltam érte, de amikor láttam a sok negatív véleményt, én nem adtam rá, inkább makacsul ragaszkodtam a saját döntésemhez.
      Nincs abban semmi szégyellnivaló, hogy hamar eltűnt a lelkesedésed a sorozat folytatásait illetően, velem is megesik, csak más sorozatoknál. :) Én alig vártam, hogy a második részt megkaparintsam, aztán a harmadikat is, de abba elég hamar beleuntam, viszont a végére tök jól kikerekedett a történet... de nem szerettem annyira, mint az elsőt.
      A film hírének nagyon örültem, csak elég sokáig elhúzták a bemutatót, így a rajongásom picit megkopott, de azért még így is vártam, és nem bántam meg, de azért nem okozott olyan hatást, mint a könyv. Más volt... de mégis jó.
      Szerintem is eléggé túllihegik ezt a jelenséget az emberek, túlságosan is felfújták. Az a sok mögöttes tartalom, amit belemagyaráznak nálam már a túlzás kategóriába tartozik.

      Én ajánlom, szerintem nyugodtan nézd meg, aztán ha úgy gondolod, nyugodtan írd meg a véleményedet, mennyire tetszett, vagy sem. :)

      Jamie pofái szerintem is komikusak voltak, főleg a trailerben, de a filmben egész jó. Dakota sem volt jobb eleinte, de ő a filmben hatalmas, kellemes csalódást okozott.
      Én simán eltudtam volna képzelni Bomert és Bledelt főszereplőknek, viszont Charlie már más kérdés volt. Bennem volt a drukk, hogy jó legyen, de sokkal jobban örülök, hogy végül Jamie lett Christian.

      Kriscsön lassan kuriózum lesz, eszem megáll, hogy így ejtették szegény pasi nevét. :D Én sem szoktam nyomulni az angol kiejtésemmel, mert néha furán néznek rám. :D

      Köszönöm megtisztelő szavaidat, örülök, hogy a véleményemmel megmutathattam, nem is olyan rossz ez a film. :) Persze most menő ezt a filmet fikázni, tudom, és biztos vagyok benne, hogy sok bloggernek magas látogatottságot hoz a saját posztja, főleg, ha az negatív. Mert arra jobban buknak.

      Örülök, hogy tetszik a blogom, köszönöm a figyelmet! :)
      Az Átkozott boszorkák az egyik legkedvencebb filmem, nincs olyan év, hogy legalább kétszer ne nézném meg. De a könyvet sajnos nem szerettem. Azt olvastad?
      Remélem találsz még pár tetszetős posztot az oldalon, örülnék neki. :)
      Én is olvasgatom a blogod, nagyon tetszenek az írásaid, csak eddig még lusta voltam kommentelni - na, ez a szégyen. :)


      Törlés
    2. Megvan könyvben az Átkozott boszorkák, de mostanában kicsit lusta vagyok olvasni, szóval még nem olvastam, plusz mindig kihozok könyvtárból valamit, és a saját könyveim úgy elvannak a polcon, hehe.

      Örömmel hallom, hogy tetszenek az írásaim. ^^ Amúgy semmi gond, én se vagyok mindig olyan nagy kommentelő. :)

      Törlés
    3. Ismerős, én is inkább mást olvasgatok a saját polcomon található könyvek helyett.
      Hát, ha végül mégis rászánod magad az Átkozott boszorkákra, készülj fel, hogy nagyon elüt a filmtől. Ez aztán tényleg. Amivel nem is lenne semmi baj... de nekem marha nagy negatív meglepetést okozott. Főleg a szereplők és az elnagyolt történetvezetés miatt.

      Tetszenek hát! :) Akkor ebben a kommentelésben egyetértünk. :)

      Törlés
  2. Szia!
    Köszönöm,hogy felírtad magad a listámra! Végre ide is elérkeztem a kommenteléssel. :)
    Jó volt olvasni a véleményedet, mert nem estél bele egyik végletbe sem (érvek nélküli szidás / elvakult rajongás), és ezzel a sorozattal kapcsolatban ritkán találkozom ilyennel.
    Bevallom, csak az ilyen-olyan cikkeken, blogbejegyzéseken keresztül ismerem a könyvet, mert belekezdtem ugyan, de az (számomra) élvezhetetlen stílusa miatt hamar abba is hagytam. Nem nekem való, de attól még nem fogom minden adandó alkalommal szemétnek bélyegezni, egyszerűen nem veszek róla tudomást. :) Ráadásul hiába nem tetszik, elismerem, hogy pozitívuma is van, én legalábbis annak tartom, hogy általa egy csomó olyan dologról is elkezdtek beszélni nemcsak az emberek, hanem úgy általában a média is, amikről korábban nem nagyon vagy nem ilyen formában esett szó,

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Örömmel írtam fel magam a listára, köszönöm a lehetőséget, és a kommentet. :)
      Az elvakult rajongás nem igazán érvényes rám, igaz nagy ritkán előfordul, hogy belehabarodok valamilyen történetbe, de azért nyitott szemmel járok, és meglátom a hibákat... ebben a történetben is.
      Nos igen, a könyv nem egy nagy irodalmi mű, de kb 3 évvel ezelőtt olvastam, és akkor nekem nagyon tetszett. Újdonság volt, merész volt.
      Mindig örülök az olyan véleményeknek, amik ha nem is pozitívak, de értelmesek, nem vagdalkozások. És az, hogy nem veszel a könyvről tudomást, a legjobb lépés. Mi értelme van a szitkozódásnak, ha olyan sok könyv vár még dicséretre. :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...